Controle op vergoeding

Voordat we u een rekening voor uw zorgkosten sturen, controleren we meestal eerst bij uw zorgverzekeraar of u recht heeft op een vergoeding. Na deze controle sturen we u een rekening voor het bedrag dat u nog zelf moet betalen (eigen bijdrage). Op de rekening staat of u een vergoeding heeft gekregen en hoeveel. Wordt uw hele behandeling vergoed? Dan krijgt u geen rekening.
De rekening zelf declareren
Soms controleren we niet op een vergoeding, omdat we dit zo hebben afgesproken met uw zorgaanbieder. U kunt de rekening dan zelf declareren bij uw zorgverzekeraar. Bij de meeste zorgverzekeraars regelt u dit tegenwoordig makkelijk online. Op het declaratieoverzicht van uw zorgverzekering kun u terugvinden welke zorgkosten bij uw zorgverzekeraar zijn gedeclareerd.
Hoe krijgt u de rekening?

Rekening per e-mail
Als uw zorgaanbieder hiervoor kiest, sturen we uw rekening per e-mail. U krijgt dan ook eventuele aanmaningen per e-mail. U heeft 30 dagen om de rekening te betalen.
- We gebruiken het e-mailadres dat uw zorgaanbieder aan ons doorgeeft. Zorg er dus voor dat het juiste e-mailadres bekend is bij uw zorgaanbieder.
- Houd na een behandeling uw inbox goed in de gaten.
Let op! E-mails kunnen in uw spam belanden. Houd die dus goed in de gaten. - Kunnen we uw e-mail niet bezorgen omdat uw inbox vol is, of het e-mailadres niet klopt? Dan sturen we de rekening via de post. Als de e-mail wél aankomt, krijgt u ook eventuele aanmaningen per e-mail.
Voordelen van een digitale rekening
- Makkelijk, snel en veilig betalen: in slechts 2 klikken betalen met iDEAL.
- Kunt u niet betalen? Dat kan gebeuren. Vanuit de e-mail regelt u binnen 2 minuten uitstel van betaling of een betalingsregeling.
- Minder papier is beter voor het milieu.

Rekening op papier
Als uw zorgaanbieder hiervoor kiest, sturen we uw rekening met de post in onze herkenbare roze envelop. U heeft 30 dagen om de rekening te betalen.
- We gebruiken het adres dat uw zorgaanbieder aan ons doorgeeft. Zorg er dus voor dat het juiste adres bekend is bij uw zorgaanbieder.
- Houd na uw behandeling uw brievenbus goed in de gaten.
- Ook vanuit de papieren rekening kunt makkelijk, snel en veilig betalen met iDEAL. Scan de QR-code met de camera van uw telefoon.
Als u niet op tijd kunt betalen
Kom in actie als u niet op tijd kunt betalen. Laat de rekening niet liggen.
We bieden de volgende oplossingen als u niet direct het hele bedrag kunt betalen:

Uitstel van betaling
Met uitstel van betaling kunt u de betaaldatum met maximaal 4 weken opschuiven. U regelt het zelf op de online betaalpagina van uw rekening of via onze digitale assistent Ella. Natuurlijk kunt u ook contact opnemen met een medewerker.
Lees meer over uitstel aanvragen
Betalingsregeling - betalen in termijnen
Voor rekeningen van € 30,- of hoger kunt u zelf online een betalingsregeling aanvragen. U betaalt dan in termijnen met automatische incasso. U kunt ook contact met ons opnemen om een passende betalingsregeling te treffen.
Niet eens met de rekening

Bent u het niet eens met uw rekening? Infomedics kan helaas geen vragen beantwoorden over de inhoud van uw behandeling. We kunnen meestal wel een bezwaar voor u indienen bij uw zorgaanbieder. We vragen uw zorgaanbieder dan om opnieuw naar de rekening te kijken en een reactie te geven.
- U dient een bezwaar in via onze digitale assistent Ella. U kunt ook een contactformulier invullen.
- De verzoeken komen bij ons binnen en worden door een medewerker bekeken. Zodra onze medewerker het bezwaar oppakt, krijgt u een e-mail van ons.
- Vanaf dat moment hoeft u de rekening 10 dagen lang niet te betalen. Uw zorgaanbieder heeft ook 10 dagen om opnieuw naar de rekening te kijken.
Let op: Infomedics kan niet bij alle zorgaanbieders een bezwaar indienen. In dat geval laten we het aan u weten zodra een medewerker uw bezwaar oppakt.
Wat gebeurt er als u niet betaalt?
U heeft 30 dagen om de originele rekening te betalen. Bent u te laat met betalen? Dan herinneren we u per e-mail of brief aan uw betalingsverplichting. Let op! Als u de originele rekening per e-mail kreeg, sturen we ook de aanmaningen per e-mail.
Hieronder volgt een korte beschrijving van ons betaalproces en de brieven of e-mails die u ontvangt. Lees voor de volledige beschrijving onze betaalvoorwaarden.

Aanmaningen
Na 30 dagen, plus een aantal bufferdagen, sturen we een aanmaning. We vragen u dan om het bedrag binnen 14 dagen te betalen.
Na de eerste aanmaning sturen we een tweede aanmaning met incassokosten en wettelijke rente. U heeft 10 dagen om deze te betalen. Uit coulance brengen we bij Infomedics niet de maximaal toegestane incassokosten in rekening.

Check door uw zorgaanbieder
Na het verlopen van de betaaltermijn van de tweede aanmaning informereren we uw zorgaanbieder over de niet betaalde rekening. Uw zorgaanbieder kan er dan voor kiezen om zelf contact met u op te nemen om afspraken te maken over de betaling.
Uw zorgaanbieder heeft 10 dagen om te beslissen of zij de rekening willen stoppen. De meeste zorgaanbieders kiezen hier niet voor. In dat geval draagt Infomedics de rekening over aan het Centraal Medisch Incassobureau (CMIB).

Centraal Medisch Incassobureau
Het Centraal Medisch Incassobureau (CMIB) is onderdeel van dezelfde groep als Infomedics. Doordat we het dossier onderling overdragen heeft het CMIB altijd de volledige informatie. Samen kunnen Infomedics en het CMIB voorkomen dat uw rekening onnodig naar een deurwaarder gaat. Zorgaanbieders kiezen hiermee voor een incassobureau met een mensgerichte aanpak.
Het CMIB stuurt geen e-mails, alleen brieven. De brieven worden verzonden naar het adres dat de zorgaanbieder aan Infomedics had doorgegeven.
Sommatie
Het CMIB stuurt u als eerste een Sommatie. Op de Sommatie brengt het CMIB de volledige toegestane incassokosten (volgens de BIK) in rekening.
Laatste Sommatie
Na de eerste Sommatie krijgt u een Laatste Sommatie. Het bedrag is hier niet verhoogd met extra kosten. De Laatste Sommatie is bedoeld om te voorkomen dat we de rekening overdragen aan een deurwaarder.

Tweede check door uw zorgaanbieder
Na het verlopen van de betaaltermijn van de laatste sommatie informeert het CMIB uw zorgaanbieder opnieuw over de niet betaalde rekening. Uw zorgaanbieder kan er dan opnieuw voor kiezen om zelf contact met u op te nemen om afspraken te maken over de betaling.
Uw zorgaanbieder heeft 14 dagen om te beslissen of zij de rekening alsnog willen stoppen. De meeste zorgaanbieders kiezen hier niet voor. In dat geval draagt CMIB de rekening over aan een deurwaarder.

Overdracht naar deurwaarder
Als de zorgaanbieder daarvoor kiest dan draagt het CMIB de rekening over aan Yards of Bosveld. De deurwaarder stuurt dan een dagvaarding. Daarbij wordt het verschuldigde bedrag verhoogd met kosten voor de dagvaarding en het salaris van de gemachtigde. De deurwaarder bekijkt samen met de zorgconsument de mogelijkheden om het bedrag alsnog te betalen. Lukt dit niet, dan kan de deurwaarder een procedure bij de rechtbank starten. Vanaf dat moment worden ook griffiekosten in rekening gebracht.
De deurwaarder heeft toegang tot de Basisregistratie Personen (BRP). Hierin staan actuele adresgegevens van iedere Nederlander. Blijkt dat Infomedics en het CMIB een verouderd of verkeerd adres van de zorgaanbieder hadden doorgekregen? Dan stuurt de deurwaarder de Aanmaning (zonder incassokosten) naar het juiste adres.
Wat u zelf kunt doen
Na een behandeling of bezoek aan een zorgaanbieder moeten de kosten van de geleverde zorg natuurlijk betaald
worden. Vaak bent u hiervoor (deels) verzekerd, maar meestal moet u een deel van de kosten zelf betalen.
Het betalen van deze kosten is uw verantwoordelijkheid. De checklist hieronder helpt u hierbij.

Checklist
- Zorg dat uw juiste adresgegevens, e-mail en telefoonnummer bij uw zorgaanbieder bekend zijn. Zo kunnen we u altijd bereiken.
- Zorg dat u weet waarvoor u wel, niet of deels verzekerd bent. Check dus de polisvoorwaarden van uw verzekering.
- Na uw behandeling of bezoek krijgt u meestal een rekening. Meestal per e-mail, soms nog per post. Houdt uw inbox dus goed in de gaten (controleer uw spambox!) en let op uw brievenbus.
Tip! Voeg rekening@infomedics.nl in uw e-mail applicatie toe als 'vertrouwde afzender' of als Contact. Zo voorkomt u dat onze rekeningen in uw spambox komen.
Kunt u niet betalen?
Dat kan gebeuren. Laat de rekening niet liggen. Regel zelf makkelijk online uitstel of een betalingsregeling. Of neem contact met ons op voor een passende oplossing.
Waarom werkt uw zorgaanbieder met Infomedics?

Na een behandeling of bezoek aan een zorgaanbieder moeten de kosten van de geleverde zorg natuurlijk betaald worden. Veel zorgaanbieders versturen zelf geen zorgrekeningen, maar maken gebruik van de diensten van Infomedics.
- Infomedics betaalt de zorgaanbieder op vaste momenten uit voor de kosten van de geleverde zorg. Zo is de zorgaanbieder verzekerd van inkomsten.
- Infomedics neemt ook het complexe proces van het controleren op vergoedingen en het opvolgen van betalingen uit handen. Dat scheelt de zorgaanbieder veel kostbare tijd.
Uw zorgaanbieder informeert u over de samenwerking met Infomedics. Daarbij ondersteunen we hen met flyers, posters en informatie op de schermen in de wachtkamer.
Zorgvuldigheid en sociaal verantwoord incasseren

Infomedics wil een bijdrage leveren aan het betaalbaar houden van de Nederlandse zorg. We willen onnodige kosten voor zorgaanbieders en zorgconsumenten voorkomen. Hoe doen we dat?
- Tussen onze rekeningen en aanmaningen zitten extra 'bufferdagen'. Zo voorkomen we dat u een aanmaning krijgt, als u op de laatste dag van de betaaltermijn betaalt.
- We bieden u kosteloos uitstel van betaling of een betalingsregeling. We stellen daarbij geen moeilijke vragen; u regelt het makkelijk zelf online.
- Neemt u contact met ons op? Dan zoeken we samen naar een passende oplossing.
Het Keurmerk Social Verantwoord Incasseren biedt de garantie dat achterstallige betalingen op een sociaal verantwoorde manier worden geïnd. Infomedics is de eerste – en enige factoringmaatschappij die dit keurmerk heeft. Meer informatie leest u op de pagina Sociaal Verantwoord Incasseren.