We checken meestal op vergoeding

Bent u naar een zorgaanbieder geweest en krijgt u van ons de rekening? Meestal hebben wij dan al gecheckt of uw behandelingen (deels) vergoed zijn door uw zorgverzekeraar. U hoeft dan alleen nog de kosten te betalen die niet door uw verzekering vergoed zijn.

Als we de check hebben gedaan, staat dit duidelijk op uw papieren rekening en op de pdf van uw digitale rekening. Hieronder ziet u een voorbeeld van een rekening waarvan een behandeling helemaal vergoed is en een andere behandeling gedeeltelijk vergoed is.

voorbeeld van vergoeding op zorgrekening

Behandeling niet vergoed?

Staan er behandelingen op uw rekening die niet vergoed zijn? Dan kunnen daar meerdere redenen voor zijn.

  • Uw zorgaanbieder heeft met ons afgesproken dat we niet bij uw verzekeraar checken op vergoedingen.
  • U bent niet aanvullend verzekerd voor deze behandeling(en).
  • U hebt uw maximale vergoeding voor dit jaar verbruikt. Bijvoorbeeld voor uw aanvullende tandverzekering.

Bent u verzekerd voor de behandelingen en hebt u nog recht op vergoeding? Declareer de rekening dan zelf bij uw zorgverzekeraar. Hieronder leggen we uit hoe u dat doet.

    Zelf declareren

    Hebben we niet gecheckt op vergoeding? En vallen de behandelingen onder uw (aanvullende) verzekering? Volg dan deze stappen om uw rekening zelf te declareren bij uw zorgverzekeraar.

    1. Zorg dat u de originele rekening bij de hand hebt. Dat kan de papieren rekening zijn, of de digitale rekening als pdf bestand. Let op: de e-mail die wij sturen telt niet als originele rekening.
    2. Declareer de rekening zelf bij uw zorgverzekeraar. De meeste zorgverzekeraars hebben daarvoor een app voor uw mobiele telefoon. U neemt dan een een foto van uw papieren rekening of u stuurt het pdf bestand op. Soms moet u nog een formulier invullen.
    3. Uw verzekeraar betaalt u de vergoeding, als u daar recht op hebt. Meestal gaat dit vrij snel en als het goed is binnen 2 weken.
    4. Betaal het totaalbedrag altijd vóór de betaaldatum aan Infomedics. Meestal is er genoeg tijd om de rekening eerst bij uw zorgverzekeraar te declareren en daarna Infomedics te betalen.
    5. Toch meer tijd nodig? U kunt de betaling van uw rekening altijd kosteloos uitstellen. Dat gaat heel makkelijk via de rekeningchecker of via Ella, onze digitale assistent. Zorg er wel voor dat u het betalingskenmerk van de rekening bij de hand hebt.