Van behandeling tot aan het betalen van de rekening

Zorgconsument route

Nadat een behandeling is uitgevoerd, wordt deze door de zorgaanbieder ingevoerd in het softwarepakket. Een zorgaanbieder kiest zelf hoe vaak hij/zij declareert bij Infomedics. Vanaf het moment dat er is gedeclareerd in Infomedics Inzicht (het klantportaal van Infomedics) gaat het facturatieproces van start! Hoe dit proces er globaal uitziet, leest u in deze blog.

Wanneer komt mijn rekening? 
Sommige zorgaanbieders declareren het werk dat ze hebben gedaan iedere dag, sommige één keer per week. Anderen maar één keer per maand. Na het declareren door uw zorgaanbieder duurt het proces dat volgt (het omzetten van de declaratie naar een rekening en het opsturen ervan) zo een 5 werkdagen. Het kan dus zijn dat uw rekening na uw laatste bezoek pas een maand later op de mat ligt: dat ligt aan hoe vaak er gedeclareerd wordt door uw zorgaanbieder.

Vergoeding vanuit de verzekering?*  
Afhankelijk van het soort dienstverlening dat er door de zorgaanbieder wordt afgenomen checkt Infomedics of (een deel van) de geleverde zorg wordt vergoed door uw zorgverzekeraar. Als we dit checken, ziet u op uw rekening per regel (code) staan of, en zo ja hoeveel, er vergoed is. Let op: ziet u geen vergoeding, terwijl u wel denkt dat u hier recht op heeft? Dien uw rekening dan zelf in bij uw zorgverzekeraar.  

Rekening op de (digitale) deurmat 
Nadat de declaratie van uw zorgaanbieder is omgezet naar een rekening, sturen wij deze op naar u. Wij doen dit zowel per post (de rekening zit dan in een roze envelop) als via de e-mail. Als uw zorgaanbieder uw e-mailadres en mobiele telefoonnummer heeft meegestuurd in de declaratie, én heeft gekozen voor de digitale rekening, dan sturen wij de rekening via e-mail. Als u de rekening wilt bekijken of downloaden, verifiëren wij het mobiele telefoonnummer dat wij van uw zorgaanbieder hebben ontvangen. Heeft u een nieuw e-mailadres of mobiel telefoonnummer? Geef het altijd direct na een behandeling door aan de zorgaanbieder. Zo voorkomt u dat u de rekening niet binnenkrijgt of kunt openen!  

Afhandelen (digitale) rekening
Er zijn verschillende manieren om een rekening te betalen. Een digitale rekening kunt u direct met iDEAL betalen. Uiteraard kunt u in het geval van een papieren rekening het bedrag handmatig overmaken of een QR-code scannen (let op: doe dit met uw camera en niet met uw bank-applicatie). Op de homepage van infomedics.nl kunt u het betalingskenmerk invoeren en checken of u de rekening al heeft betaald! Lukt het niet de rekening binnen 30 dagen te betalen? Dan kunt u kosteloos 4 weken uitstel van betaling krijgen, of een betalingsregeling met ons afsluiten. Op de rekening worden ook andere meest gestelde vragen direct beantwoord.