Zorg van uw zorgaanbieder

Image
icoon zorgaanbieder png

Na een behandeling of bezoek aan een zorgaanbieder moeten de kosten van de geleverde zorg natuurlijk betaald worden. Veel zorgaanbieders versturen zelf geen zorgrekeningen, maar maken gebruik van de diensten van Infomedics. Infomedics betaalt de zorgaanbieder op vaste momenten uit voor de kosten van de geleverde zorg. Zo is de zorgaanbieder verzekerd van inkomsten. Infomedics neemt ook het complexe proces van het controleren op vergoedingen en het opvolgen van betalingen uit handen. Dat scheelt de zorgaanbieder veel kostbare tijd.

Na uw behandeling stuurt uw zorgaanbieder de gegevens van uw behandeling naar Infomedics. Samen met uw persoonsgegevens en de manier waarop we u straks de rekening moeten sturen (papier of digitaal).

Controle op vergoeding

Icoon Zorgverzekeraar 400x400

 

Voordat we u een rekening voor uw zorgkosten sturen, controleren we meestal eerst bij uw zorgverzekeraar of u recht heeft op een vergoeding. Er zijn 3 mogelijkheden:

  • Uw zorgverzekeraar vergoedt alles; u krijgt geen rekening van Infomedics. 
  • Uw zorgverzekeraar vergoedt een deel van uw behandelingen; u krijgt een rekening voor het bedrag dat niet vergoed wordt. Dit bedrag betaalt u aan Infomedics. 
  • Uw zorgverzekeraar vergoedt niets; u krijgt een rekening voor het volledige bedrag. Dit bedrag betaalt u aan Infomedics. 

Op uw rekening staat of u vergoeding heeft gekregen en hoeveel.

 

De rekening zelf declareren

Soms controleren we niet op een vergoeding, omdat we dit zo hebben afgesproken met uw zorgaanbieder. U kunt de rekening dan zelf declareren bij uw zorgverzekeraar. Bij de meeste zorgverzekeraars regelt u dit tegenwoordig makkelijk online.

Uw rekening en ons incassoproces

Betaal icoon

 

Stappen in ons incassoproces

Hieronder volgt een korte beschrijving van ons incassoproces en de brieven of emails die u ontvangt. Lees voor de volledige beschrijving onze betaalvoorwaarden.

1. Originele rekening

We sturen altijd eerst een originele rekening. Uw zorgaanbieder heeft doorgegeven hoe wij dat moeten doen: een digitale rekening per e-mail of een papieren rekening met de post. U heeft 30 dagen om de rekening te betalen.

2. Aanmaning

Bent u vergeten te betalen? Na 30 dagen, plus een aantal wachtdagen, sturen we een aanmaning. We vragen u dan om het bedrag binnen 14 dagen te betalen. De aanmaning is een zogenaamde WIK-brief. Dat betekent dat we u waarschuwen dat u in verzuim bent, en dat we bij de eerstvolgende brief incassokosten (volgens de BIK) en wettelijke rente in rekening mogen brengen.

3. Tweede aanmaning met incassokosten

Als we het bedrag van de aanmaning niet binnen 14 dagen hebben ontvangen, sturen we een tweede aanmaning met incassokosten en wettelijke rente. Uit coulance beperken we de incassokosten tot € 31,50 en rekenen we niet de volledige kosten die we volgens de BIK in rekening mogen brengen.

4. Overdracht aan het CMIB

Betaalt u de tweede aanmaning niet op tijd? Dan sturen we de rekening meestal naar het Centraal Medisch Incassobureau (CMIB). Het CMIB stuurt u dan een sommatie. Op de sommatie brengt het CMIB wel de volledige BIK kosten in rekening. Die zijn 15% van het oorspronkelijke bedrag, met een minimum van € 40,-. Het CMIB is onderdeel van dezelfde groep als Infomedics.

Sommige zorgaanbieders kiezen voor een andere aanpak. In deze gevallen geven we uw rekening na de tweede aanmaning terug aan uw zorgaanbieder.

Image
svi logo png 400

 

Zorgvuldigheid en sociaal verantwoord incasseren

Infomedics wil een bijdrage leveren aan het betaalbaar houden van de Nederlandse zorg. We willen onnodige kosten voor zorgaanbieders en zorgconsumenten voorkomen. Hoe doen we dat?

  • Tussen elke brief zitten extra 'bufferdagen'. Zo voorkomen we dat u een aanmaning krijgt, als u op de laatste dag van de betaaltermijn betaalt.
  • We bieden u kosteloos uitstel van betaling of een betalingsregeling. We stellen daarbij geen moeilijke vragen; u regelt het makkelijk zelf online.
  • Neemt u contact met ons op? Dan zoeken we samen naar een passende oplossing.

Meer informatie leest u op de pagina Sociaal Verantwoord Incasseren.

De rekening betalen

iDEAL

 

Betalen met iDEAL

U kunt op 3 manieren eenvoudig met iDEAL betalen via de online betaalpagina van uw rekening:

  • Klik op de blauwe knop in de e-mail met uw rekening.
  • Vul het betalingskenmerk met 14 cijfers in op onze homepage.
  • Scan de QR-code op de papieren rekening (let op: doe dit met de camera-app en niet met uw bank-app).

Betalingen met iDEAL staan direct op onze rekening.

Zelf overmaken

U kunt het bedrag ook zelf overmaken. Vergeet het betalingskenmerk niet te vermelden. Het betalingskenmerk heeft 14 cijfers en eindigt op 071. Houd er rekening mee dat de verwerking van uw betaling 2 werkdagen kan duren.
 

  • Rekeningnummer: NL34 ABNA 0243 2400 58
  • Op naam van: Infomedics B.V.
  • BIC/SWIFT: ABNANL2A

     

Als u niet op tijd kunt betalen

Verval-datum

 

Uitstel van betaling

Met uitstel van betaling kunt u de betaaldatum met maximaal 4 weken opschuiven. U regelt het makkelijk zelf op de betaalpagina van uw rekening of via onze digitale assistent Ella.

Lees meer over uitstel aanvragen

 

Betalingsregeling - betalen in termijnen

Vraag een betalingsregeling aan als u uw rekening niet in één keer kunt betalen. U betaalt in termijnen met automatische incasso.

  • Alleen voor rekeningen van € 30,- of hoger. 
  • Voor rekeningen onder de € 150,- kunt u een regeling treffen van maximaal 3 termijnen. 
  • Voor rekeningen vanaf € 150,- kunt u een regeling treffen van maximaal 5 termijnen. 

U vraagt de betalingsregeling aan op de betaalpagina van uw rekening of via onze digitale assistent Ella.

Lees meer over betalingsregelingen

Niet eens met de rekening

Oneens

Bent u het niet eens met uw rekening? Infomedics kan helaas geen vragen beantwoorden over de inhoud van uw behandeling. We kunnen meestal wel een bezwaar voor u indienen bij uw zorgaanbieder. We vragen uw zorgaanbieder dan om opnieuw naar de rekening te kijken en een reactie te geven.

U dient een bezwaar in via onze digitale assistent Ella. De verzoeken komen in een wachtrij en worden door onze medewerkers opgepakt. Zodra dat gebeurt, krijgt u een e-mail van ons. Vanaf dat moment hoeft u de rekening 10 dagen lang niet te betalen. Uw zorgaanbieder heeft ook 10 dagen om opnieuw naar de rekening te kijken. 

Let op: Infomedics kan niet bij alle zorgaanbieders een bezwaar indienen. In dat geval laten we het aan u weten.

Bezwaar tegen de rekening indienen

Kopie van de rekening

Kopie

 

Een digitale kopie

U kunt meestal uw rekening (opnieuw) downloaden via de betaalpagina van uw rekening. Uw zorgaanbieder moet dan uw mobiele telefoonnummer hebben doorgestuurd. 

Vul uw betalingskenmerk in op onze homepagina en klik op "check". U komt op de betaalpagina van uw rekening. Klik hier op "download rekening". 

 

Een papieren kopie

Vraag een papieren kopie aan via onze digitale assistent Ella als:

  • u geen optie ziet om de rekening te downloaden. Uw zorgaanbieder heeft uw mobiele telefoonnummer niet aan ons doorgegeven.
  • u het betalingskenmerk van uw rekening niet heeft.
  • u uw rekeningen per post ontvangt. 
     

Vraag een kopie aan via Ella

Overige vragen en contact

Persoonlijk contact

 

Andere vragen

Heeft u een andere vraag over uw rekening of over de dienstverlening van Infomedics? Op onze vraag en antwoord pagina vindt u antwoorden op de meest voorkomende vragen over het betalen van de rekening, vergoedingen, aanmaningen of sommaties en nog veel meer. 

Ga naar de veelgestelde vragen 

 

Contact

Wilt u liever contact? Onze digitale assistent Ella spreekt 10 talen en geeft 24 uur per dag snel antwoord op uw vragen. Tussen 09.00 en 17.00 uur kunt u ook chatten of bellen met onze medewerkers. 

Bekijk alle contactmogelijkheden