Het coronavirus en Infomedics; hoe staan wij ervoor?

Ook Infomedics wordt hard geraakt door het Coronavirus (COVID-19). Niet alleen omdat wij significant minder omzet draaien maar ook omdat het volgen van de richtlijnen vanuit het RIVM grote impact heeft op onze organisatie. Sinds begin deze week werkt een groot deel van onze medewerkers vanuit huis en nemen wij extra maatregelen op kantoor om verdere verspreiding van het virus tegen te gaan.

Beperkte telefonische bereikbaarheid

Onze medewerkers die vanuit huis werken, verrichten voornamelijk administratieve taken omdat onze Servicedesks op dit moment nog niet telefonisch bereikbaar zijn vanuit huis. Er wordt hard aan gewerkt om dit op korte termijn wel mogelijk te maken. Doordat wij op dit moment met een kleiner team op kantoor werken, zijn wij telefonisch slechter bereikbaar. Wij hopen op uw begrip en raden u aan uw vragen via ons portaal Infomedics Inzicht te stellen.

Update: inmiddels is het gelukt om al onze medewerkers vanuit huis te laten werken. Wij zijn digitaal en telefonisch bereikbaar. Houd wanneer u belt met ons rekening met langere wachttijden i.v.m. een verminderd aantal collega's dat telefonisch kan werken vanuit huis.

Financiële positie van Infomedics

Infomedics is financieel heel gezond maar deze tijden zijn ook voor ons uitzonderlijk. Een groot aantal van onze klanten sluiten tijdelijk hun deuren en levert geen omzet meer bij ons aan. Daarnaast is er een toenemend aantal zorgconsumenten die vragen om uitstel van betaling of een betalingsregelingen met ons willen sluiten voor hun rekening. Deze combinatie van gebeurtenissen vraagt om een zorgvuldige planning aan onze kant. Vooralsnog zijn wij financieel weerbaar genoeg om alle gemaakte afspraken na te kunnen komen.

Tijdelijk geen incidentele vervroegde uitbetalingen voor zorgaanbieders

Sinds begin deze week zien wij een terugloop in het aantal aangeleverde declaraties. Dat is niet verrassend gezien het advies van de ANT en KNMT aan alle mondzorgpraktijken om voorlopig te stoppen met niet-spoedeisende behandelingen. Dat betekent ook dat onze financiële planning minder flexibel is dan in een normale situatie. De verzoeken vanuit zorgaanbieders tot incidentele vervroegde uitbetalingen kunnen wij op dit moment dan ook niet inwilligen. Wij begrijpen dat dit voor zorgaanbieders uitermate vervelend kan zijn. Toch hopen wij op uw begrip. Door vast te houden aan onze financiële planning kunnen wij alle zorgaanbieders op het afgesproken moment betalen.

Terugtrekken van declaratiebestanden is niet mogelijk

Zoals u ongetwijfeld weet, heeft het kabinet de Noodmaatregel Overbrugging voor Werkbehoud (NOW) in het leven geroepen om ondernemers tegemoet te komen die een flinke omzetdaling zien. Het kabinet werkt de voorwaarden hiervoor op dit moment nog uit. Wij begrijpen dat dit overal een hoop vragen oplevert en merken dat een groot aantal zorgaanbieders op dit moment bang is om de gedraaide omzet nog te declareren of al gedeclareerde omzet willen terugtrekken. Het is niet mogelijk om ingediende declaratiebestanden terug te trekken. Deze bestanden verwerken wij realtime. Dat betekent dat uw declaraties direct zijn ingediend bij de zorgverzekeraars en waar nodig ook al rekeningen zijn verstuurd naar zorgconsumenten. Wij raden u aan de berichtgeving vanuit de overheid goed in de gaten te houden.

Stijging in het aantal verzoeken vanuit zorgconsumenten

Onze Servicedesk Zorgconsumenten werkt hard aan het verwerken van alle verzoeken vanuit zorgconsumenten. Wij zien op dit moment een toename in het aantal verzoeken tot uitstel van betaling en het afsluiten van betalingsregelingen. Wij doen ons uiterste best om op korte termijn te reageren op al deze verzoeken en waar mogelijk mee te denken met zorgconsumenten die op dit moment in de financiële problemen zitten.

Kortom, ook Infomedics ervaart de nodige uitdagingen in deze uitzonderlijke situatie. Wij doen er alles aan om u zo goed mogelijk van dienst te zijn ondanks de beperkende omstandigheden.